Halvveistilhundre

Men så hvorfor i huleste ikke det da?

Jepp, det var gårsdagens motto. Det er ikke bare trening og trim som foregår her, selv om det er det bloggen for det meste handler om. Av og til må noe gjøres i heimen også. Jeg har lenge gått og beundret verandarekkverket mitt, -faktisk helt siden i fjor. Dekkbeisen har begynt å skalle av og overbordet er temmelig slitt det også. Vel er det trykkimpregnert materiale under der, men likevel kunne det ha godt av litt oppussing.

Altså: innkjøp av dekkbeis.

Jeg tok turen til den lokale malerforretningen: «En liter hvit dekkbeis, takk.»

*lete, lete, lete*

«Dessverre, det  har vi ikke.»

Neivel, jeg fikk prøve Montér. Samme svar. Kun treliters var å oppdrive. Damen var elskverdig nok til å sjekke for meg. En litersbokser finnes faktisk ikke. Hva i heiteste huleste…? Jeg trenger faktisk ikke tre liter for å fikse opp rekkverket!

Jeg dro hjem med tre liter. Jeg kan jo tross alt ikke la det være som det er heller.

Men jeg hadde enda en mission impossible. Jeg vil ha selvvanningssystem for potteplantene til sommeren. Alt for mange ferier har de måttet tørste, stakkars små. Vel, skal vi være brutalt ærlige så vannes de vel ikke akkurat i hjel om jeg er hjemme heller. På nett hadde jeg sett slike «glassbobler» som man fyller med vann og stikker ned i potten. Sånne ville jeg ha.

Inn på blomsterbutikk nr. 1: «Selvvanning? Nei det har vi dessverre ikke.»

Neivel, ikke det.

Turen gikk så til hagebutikken. Der fant jeg for så vidt selvvanning, men av den typen man kopler på en hageslange. For det første har jeg ikke hageslange, for det annet hadde det vært rimelig uaktuelt å strekke den i stua mens jeg var vekk (til glede for meg selv, naboene og forsikringsselskapet stenger jeg dessuten hovedkranen når jeg er lenge vekk så det ville blitt dårlig utbytte for plantene uansett).

Men konseptet for potteplanter glimret ved sitt fravær.

Hmmmmmm…

Neste forsøk var i altmuligbutikken rett ved blomsterbutikken. «Hei, dere selger så mye rart. Dere har vel ikke tilfeldigvis selvvanningssystem for potteplanter?»

«Jo, vi har da noe som kan brukes, men de er kanskje for små?» Damen tok meg med til en kurv der noen «søte små» glassfugler lå plassert. Vel, OK, egentlig synes jeg de er temmelig fæle (liker ikke nips), ville heller hatt en enkel glassballong, men de gjør forhåpentlig nytten.

IMG_3262

«Småsporven gjeng i vindu». Planten sladrer så til de grader om hvorfor vanningshjelp er påkrevet i heimen. 

Fugler står nå til testing i vinduet. Kanskje får jeg gladere hverdagsplanter også?

Det blir kanskje litt enklere å huske å vanne når jeg ser det er tomt?

Men nå er vi ved sakens kjerne, og innleggets tittel, så å si. Hvorfor i huleste har ikke malerforretningene en liters bokser med dekkbeis? Det må da være flere enn jeg  som ikke nødvendigvis maler hele huset hver gang?

Og hvorfor må man må en altmuligbutikk for å få noe som kan vanne potteplantene i feriene? Burde ikke det vært standard livredningsutstyr for planter i enhver blomsterbutikk?

Jeg begriper det ikke.

Oppi de huslige syslene så ble det plass til en løpetur også. Drøye 6 km ble klokket inn før jeg kom hjem og fortsatte med hjemlige aktiviteter. Yr kunne nemlig fortelle meg at det skulle regne godt til natta og siden verandaen måtte ha seg en skrubb med husvask før maling så tenkte jeg at det var et greit tidspunkt å gjøre det på. Jeg skyller selvsagt selv også, men siden jeg ikke har hageslange på verandaen så er det greit å få litt hjelp av værgudene til spyleoperasjonen. Så veranda ble skrubbet på kryss og tvers. Ufattelig hvor mye algevekst (og noe svertesopp) som kan dukke opp i et fuktig klima. Nå er det bare å vente på finvær så rekkverk får tørket etter skrubbeaksjonen, så kan jeg få unna den malingen. Verandagulvet ser ikke så aller verst ut, men muligens burde det få seg et ekstra lag terrassebeis når det nå en gang er nyskurt der også?

Vi får se på den saken.

For øvrig satt den løpeturen spor. Det er blitt dårlig med nattesøvn i natt, ca. alle små og store muskler i hele kroppen protesterte. Ikke sånn «åh, jeg er skadet» protest, men murring i alle muskler og ledd. Av og til skjer det der, og jeg aner ikke hvorfor, andre ganger blir jeg bare behagelig sliten. Uansett – det ble høyst urolig soving. Godt jeg ikke har annet enn en liten økt styrketrening på planen for dagen.

2 kommentarer

  1. Venter på oppdatering på prosjekt selvvanning av planter… Håper fuglene fungerer som du hadde tenkt…

    Liker

    • NajadC

      Foreløpig er en fugl tom, nivået i de tre andre går langsomt ned. Muligens er plantene mine avvent fra vann? (Evolusjon i praksis.)

      Liker

Legg igjen en kommentar